Edgar Wright: Κωμωδία done Right

Ο Edgar Wright είναι ο καλύτερος σκηνοθέτης στην ιστορία του κινηματογράφου. Εντάξει, σταματήστε να βρίζετε. Έκανα ότι κάθε μοναχικό παιδάκι. Είπα κάτι ηλίθιο για να μου δώσετε προσοχή. Ας επανέρθω στην αναθεωρημένη, αρχική μου δήλωση. Ο Edgar Wright είναι ο καλύτερος σκηνοθέτης κωμωδίας στην ιστορία του κινηματογράφου. Βρίζετε ακόμα, ε;

DISCLAIMER: Αυτό το κείμενο δεν αποτελεί αφιέρωμα, κριτική ή μελέτη περίπτωσης. Είναι ένα απλό, πλατωνικό, ερωτικό γράμμα στον Edgar Wright χωρίς κανένα από τα στοιχεία που θα δικαιολογούσαν το χαρακτηρισμό «γράμμα» ή «πλατωνικό».

Η δημιουργία μιας ταινίας αποτελεί άθλο. Η κατασκευή μιας καλής ταινίας συγκαταλέγεται, κατ’ εμέ, στα επτά θαύματα του κόσμου. Ας αφαιρέσουμε τους κρεμαστούς κήπους της Βαβυλώνας. Έχω δει καλύτερη ανθοκομική έκθεση στην ταράτσα της θείας μου της Μαρίκας. Είχε βάλει και 5 ευρώ εισιτήριο. Αθάνατη, ελληνική επιχειρηματικότητα. Όπως προείπα, οι ταινίες είναι δύσκολο πράμα. Οι καλές ταινίες δυσκολότερο. Οι υπέροχες ταινίες μοιάζουν πιο σπάνιες κι απ’ τον πολιτισμό στη σύγχρονη Ελλάδα. Ο Edgar Wright δεν έχει κάνει κακή ταινία στη ζωή του. Θα έλεγα ότι η μετριότερη ταινία του είναι πιο αστεία απ’ ολάκερη τη σύγχρονη κωμωδία του Hollywood.

Cornetto-Trilogy-Image-1-1024x586

Περιληπτικά, οι σημαντικότερες στιγμές του Edgar περιλαμβάνουν τη συγγραφή και σκηνοθεσία της επικής σειράς «Spaced», της άτυπης τριλογίας των γεύσεων του Cornetto, «Shaun of the Dead», «Hot Fuzz», «The World’s End» και τη μεταφορά του κόμικς «Scott Pilgrim vs. The world» στη μεγάλη οθόνη. Τι κοινό έχουν όλα αυτά; Την επιτυχημένα εκτελεσμένη κωμωδία. Όλες οι δουλείες του αναβλύζουν καλογραμμένους χαρακτήρες, εξαιρετική υποκριτική, πανέξυπνη φωτογραφία, θεσπέσια μουσική και ηχητικά εφέ, φοβερό editing και, προφανώς, μαεστρική σκηνοθεσία.

Για όσους έχουν βαρεθεί να διαβάζουν, ορίστε ένα βίντεο που τα εξηγεί καλύτερα απ’ ότι θα κατάφερνα εγώ ποτέ. Πηγή είναι το κανάλι «Every frame a painting » και το προτείνω ανεπιφύλακτα.

Μια καλή κωμωδία, ανεξαρτήτως μέσου, έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Καλό timing, καλύτερη παρουσίαση και αστείο περιεχόμενο. Ήδη αποκλείσαμε το 80% της παγκόσμιας κωμωδίας. Η κωμωδία στον κινηματογράφο έχει δυνατότητα να χρησιμοποιήσει πληθώρα τεχνικών όπως φώτα, ήχο, εικόνα, κάδρα, τοποθεσίες κι editing, ούτως ώστε να πετύχει τον στόχο της και να κάνει τον θεατή να πνιγεί από τα γέλια και παρότι θα είναι νεκρός να ισχυριστεί ότι άξιζε. Αν η χρήση των τεχνικών γίνει σωστά, ένα καλό σενάριο εξυψώνεται. Αν όχι, τότε έχουμε μία υποσχόμενη ταινία που απέτυχε. Αν όμως δεν χρησιμοποιηθεί τίποτα απ’ αυτά, τότε η ταινία γίνεται μονότονη και βαρετή. Αυτά είναι δύο επίθετα που κανείς δε μπορεί να αναφέρει στην ίδια πρόταση με τον Edgar Wright. Ίσως κάνω λάθος. «Όποια ταινία ή σειρά δεν σκηνοθετεί ο Edgar Wright είναι μονότονη και βαρετή». Τα κατάφερα.

Η αλήθεια είναι πως οι δημιουργίες του Edgar έχουν ένα προβάδισμα έναντι άλλων κωμωδιών. Βασίζονται σε εξαιρετικά σενάρια, τα οποία συνήθως συνυπογράφει με τον Simon Pegg. Ξεκίνησαν να συνεργάζονται στο βρετανικό «Spaced» και συνεχίζουν να είναι φίλοι, συνεργάτες και κωμικές ιδιοφυίες. Μαζί με τον εξαίσιο Nick Frost συνθέτουν το καλύτερο κωμικό τρίδυμο της μεγάλης οθόνης. Διαβάζοντας ένα σενάριο τους, νιώθω σα να βλέπω την ταινία. Οι διάλογοι, οι δράσεις, ακόμα και οι αναφορές των ηχητικών εφέ γίνεται τόσο ξεκάθαρα, που το οπτικό μέσο είναι σχεδόν ανούσιο. Δεν διστάζουν να κάνουν εκτενείς αναφορές σε άλλες ταινίες και στην ποπ κουλτούρα. Για την ακρίβεια, θα μπορούσα να τους δώσω τον τίτλο «κύριοι εκφραστές της σύγχρονης παρωδίας».

Το κυριότερο στοιχείο που καθιστά τις ταινίες του ιδιαίτερες, αστείες και μοναδικές είναι ο ρυθμός τους. Αδυνατώ να προσδιορίσω αν αυτός οφείλεται στο σενάριο, στην υποκριτική, στα ηχητικά εφέ ή στο ταχύτατο editing. Λογικά η απάντηση βρίσκεται κάπου στη μέση και λίγο πιο πάνω από την ουρίτσα. Ο ρυθμός και η ταχύτητα με την οποία το «Shaun of the Dead» εισάγει τους χαρακτήρες, το «Hot Fuzz» στήνει την ιστορία του και το «The World’s End» μεθάει τους πρωταγωνιστές του είναι από τα ωραιότερα, εντυπωσιακότερα και αστειότερα πράγματα που έχω δει. Επίσης, το «Scott Pilgrim vs. The World» είναι η καλύτερη μεταφορά κόμικς στον κινηματογράφο.

Κλείνοντας καλώ τον εαυτό μου να συνοψίσει τον Edgar Wright σε μία πρόταση. «Το Ant-Man θα ήταν η καλύτερη superhero movie, αν τον αφήνατε ήρεμο να ολοκληρώσει το project που δούλευε για 10 χρόνια».  Αν δεν έχετε πειστεί, ορίστε η πιο badass φωτογραφία του.

edgar-wright-22

AD

Advertisements